مصاحبه‌ای با مدیر اجرایی ترینا سولار پیرامون آینده صنعت پنل فتوولتاییک و رویکرد این شرکت

مصاحبه با مدیر اجرایی ترینا سولار در حاشیه اجلاس امور مالی جدید در حوزه انرژی که به همت بخش مالی بلومبرگ برگزار شد

این کنفرانس با حضور بیش از ۳۰۰ متخصص صنعت انرژی تجدیدپذیر از چین و سایر کشورهای جهان برگزار شد.

مجله فتوولتاییک مصاحبه‌ای با آقای رونگ فانگ یین، مدیر اجرایی ترینا سولار در مورد تجارت و دیدگاه ترینا سولار انجام داد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

سؤال: ما می‌دانیم که ترینا سولار مروج پنل خورشیدی دو طرفه است؟ لطفاً مختصراً نظر ترینا سولار را راجب این نوع از پنل‌ها توضیح دهید.

مدیر اجرایی ترینا سولار: ترینا سولار به عنوان پیشگام فناوری پنل خورشیدی دو طرفه، به وضوح پتانسیل بسیار خوبی را برای صفحه دوطرفه نسبت به محصولات قبلی در کاهش سطح هزینه انرژی و بازگشت سرمایه‌گذاری می‌بیند و از همین رو پیشرو در تحقیق و توسعه و تولید انبوه بوده است. ترینا سولار برای اصلاح ساختار محصول، بهینه‌سازی نصب و بهبود عملکرد تولید، تلاش‌های زیادی را انجام داده است. در حال حاضر با هزینه‌ای کمتر از ۰.۰۵ دلار آمریکا به ازای هر وات، که کم و کمتر می‌شود و ممکن است در آینده ناچیز باشد، پنل خورشیدی دو طرفه را می‌توان به جای پنل‌های معمولی  به کار برد در صورتی که این پنل‌ها به طور متوسط حدود ۸-۱۰٪ توان بیشتری تولید می‌کند. در برخی از محیط‌های خاص مانند کویر خاورمیانه، بازتاب قوی تر باعث می‌شود که این رقم ۱۵٪ یا حتی بیشتر باشد. علاوه بر این، صفحه دو جداره با دو طرف شیشه سازگاری بهتری برای تابلوها با محیط‌های مختلف، نه تنها در منطقه معتدل سنتی، بلکه در مناطق جنگلی و باران خیز نیز ایجاد می‌کند. علاوه بر این، پنل خورشیدی دو طرفه امکان بیشتری برای پوشش چندین فناوری مانند ردیاب روکش فراهم می‌کند. بنابراین، ما معتقدیم که پنل خورشیدی دو طرفه انتخاب بهتری برای استفاده از فتوولتاییک و روند جدیدی برای آینده خواهد بود.

سؤال: روند تغییر بازار به سمت صفحه دو جداره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مدیر اجرایی ترینا سولار: بازار ترینا سولار برای پنل‌های دوطرفه، در حدود ۵۰٪ از کل بازار در سال ۲۰۲۰ خواهد بود ما تخمین می‌زنیم که پنل‌های دوطرفه حداقل ۴۰ درصد از بازار ایالات‌متحده را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص دهند. و تغییر بزرگ بعدی در اروپا همراه با جوان‌سازی بازارهای اسپانیا و آلمان اتفاق می‌افتد. به دلیل تغییر سیاست از سیستم FIT به سیستم حراج، تغییر بسیار سریع در چین رخ داد و فشار بیشتری برای کاهش هزینه به این صنعت وارد شد. از نظر جنبه‌های تولیدی، همه خطوط تولید ترینا سولار اکنون قابل تطبیق با صفحات تکی و دو طرفه هستند و می‌توانیم طبق سفارش‌ مشتری تغییر حالت دهیم. تجزیه و تحلیل مالی چندگانه از انواع مختلف پروژه‌ها به وضوح نشان داد که پنل خورشیدی دو طرفه به علاوه ردیاب بهترین راه حل برای کاهش هزینه در یک پروژه فتوولتاییک است.

سؤال: علی‌رغم داشتن پنل خورشیدی دو طرفه، فناوری دیگری که ترینا سولار روی محصول ماژول خود مستقر کرده است چیست؟

مدیر اجرایی ترینا سولار: ترینا سولار تقریباً بر روی کلیه فناوری‌های جدید اصلی سلول‌های فتوولتاییک مانند نوع N، نوع P-Type PERC، TOPCon سرمایه‌گذاری کرده است. و در حال حاضر ما روی ابعاد ۱۵۸.۷۵mm و ۱۶۶mm  متمرکزشده‌ایم اما در آینده پتانسیل بزرگی را برای ابعاد ۲۱۰mm  مشاهده می‌کنیم. طبق تحقیقات و تجزیه و تحلیل ما، ما معتقدیم ۲۱۰ میلی متر باعث کاهش قابل‌توجهی در تولید ویفر و تولید سلول می‌شود و منجر به افزایش نه تنها ماژول بلکه عملکرد بهتر حرکت الکترون نیز می‌شود. در ماژول ما از فناوری نوار چند لایه استفاده می‌کنیم، اکنون ۹ لایه است، به همراه نیمه برش برای عملکرد بهتر ماژول فتوولتاییک. ما در حال فکر کردن در مورد فناوری انباشته و موارد دیگر هستیم. به هر حال، پس از ورود به دوره ۴۰۰+، خیلی زود دوره جدید دیگری از ۵۰۰+ را برای یک تکه از پنل فتوولتاییک خواهیم دید.

سؤال: شما در برنامه‌های آینده در مورد اندازه‌های ۱۶۶mm و ۲۱۰ mm چگونه فکر می‌کنید؟

مدیر اجرایی ترینا سولار: می‌دانیم ویفر با اندازه ۲۱۰ میلی متر باعث کاهش هزینه بیشتر می‌شود. ما محاسبه داخلی را برای هزینه‌های اتفاق افتاده در سرمایه‌گذاری تجهیزات، تغییر هزینه در ساخت ویفر، کاهش سلولی و کاهش هزینه کار، تجهیزات برقی و کلیه امور انجام دادیم و می‌دانیم ۱۶۶ میلی مترهزینه را کاهش می‌دهد. اما اگر این ویفر به اندازه ۲۱۰ میلی متر تصویب شود، این رقم بسیار بزرگ‌تر خواهد بود. و در مورد انعطاف‌پذیری نصب ماژول، سلول‌های ۵۰ عددی با اندازه ۲۱۰ میلی متر کاملاً به طور یکسان ۷۲ قطعه با اندازه ۱۶۶ میلی متر است و اگر ابعاد و وزن در محدوده مشخصات فنی EPC باشد، فکر نمی‌کنم این امر مشکلی ایجاد کند.

سؤال: برنامه‌ریزی ترینا سولار برای ذخیره‌سازی نیروی خورشیدی چیست؟

مدیر اجرایی ترینا سولار: شما می‌دانید که ما کارهای تحقیقاتی اولیه زیادی را برای ذخیره‌سازی انجام دادیم، ما یک برنامه بلندمدت ۲ گیگا وات ساعت را در راستای اهدافمان داریم. با این حال به دلیل اینکه هزینه نگهداری هنوز بالاست، ما معتقدیم که مسیری طولانی برای این‌کار وجود دارد. تخمین ما این است که در آینده هزینه کلی ذخیره با سرعت سالانه ۹٪ به آرامی کاهش می‌یابد که بسیار پایین تر از پنل فتوولتاییک است. و در حدود سال ۲۰۲۵، بازار ذخیره‌سازی رونق واقعی و کاربردهای انبوه را آغاز می‌کند. پشتیبانی از سیاست برای بازار ذخیره‌سازی ضروری است، اما ما شاهد سیاست‌های روشن و حمایتی اعلام‌نشده در این زمینه نیستیم. علاوه بر این، بودجه بیش از حد مورد حمایت از بازار سرمایه هیچ فایده‌ای برای این بازار نداشت. این صنعت به توسعه منظم، تحقیق و توسعه باکیفیت بالا و مدیریت ایمنی محصولات نیاز دارد. سیستم مدیریت باتری (BMS) ذخیره‌سازی یکی دیگر از جنبه‌های مهم برای سرویس باکیفیت بالا است که ما کارهای تحقیقاتی زیادی را انجام داده‌ایم و تجربه‌ای غنی را کسب کرده‌ایم. سؤال: تمرکز جهانی‌سازی ترینا سولار چیست؟

مدیر اجرایی ترینا سولار: استراتژی کلی تجارت ترینا سولار انتخاب را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا از محصولات، ادغام محصول تا راه‌حل‌های تجاری با توجه به نیازهای مختلف خود استفاده کنند. در حال حاضر بخش فروش ما بر اروپا، آمریکای لاتین و بازارهای نوظهور مانند ویتنام متمرکز است. برای بخش ادغام محصول ما روی ایالات‌متحده، آمریکای لاتین، استرالیا و اروپا تمرکز می‌کنیم. و مطمئناً ما میزگردهای خود را در سطح جهانی هدف قرار می‌دهیم. علاوه بر فروش و بازاریابی، ما به تکامل منبع فنی مهم خود در اروپا نیز ادامه می‌دهیم. به عنوان مثال، ما یک شرکت فعال در زمینه ردیاب اسپانیایی را خریداری کردیم و آن را در سبد محصولات و سیستم راه حل خود ادغام کردیم. در مدیریت نه تنها دفتر مرکزی چین، بلکه یک دفتر مرکزی جهانی دیگر نیز در سنگاپور مستقر شده است. من شخصاً کلمه جهانی‌سازی را به بین‌المللی ترجیح می‌دهم. زیرا داخلی سازی صرفاً با مشاغل خارج از کشور شما است، اما جهانی‌سازی به معنای ادغام تجارت شما در همه کشورها از جمله سرمایه، بازار، منابع انسانی، تولید، زنجیره تأمین، لجستیک و غیره در طی فرایند است، برای دستیابی به این هدف یکی از مهم‌ترین موارد، فرهنگ‌سازمانی مناسب است که می‌تواند همه کارمندان با ملیت‌ها، فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف را به سمت هدف شرکت بکشاند. آقای گائو جیفان، بنیان‌گذار ترینا سولار، قصد داشت تا بستری را برای کسانی از سراسر جهان ایجاد کند تا باهم همکاری کنند، استعداد خود را عملی کنند و رویای خود را تحقق بخشند.

سؤال: کاهش نصب غیرمنتظره در سال ۲۰۱۹ باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان پنل‌های فتوولتاییک شد نظر ترینا سولار در این باره چیست؟

مدیر اجرایی ترینا سولار: بله، رقم نصب منتشرشده با اینکه بیشتر از پیش‌بینی‌ها در آغاز سال است ولی در واقع کم است. اما ما معتقدیم که این امر تنها بر شرکت‌هایی که به بازار داخلی چین متکی هستند تأثیر می‌گذارد. برای شرکت‌هایی که کانال ارتباطی و برند جهانی آن بین‌المللی است مانند ترینا سولار، میزان این آسیب بسیار کمتر است زیرا بازار اکثریت ما در بازار خارج از کشور قرار دارد و از جوان‌سازی بازار سنتی اروپا بهره‌مند می‌شویم، تجارت خوبی داریم. علاوه بر این شوک، برخی از بازیکنان را از بین می‌برد و تمرکز بازار را افزایش می‌دهد که معتقدم برای این صنعت بهتر است که نظم بیشتری داشته باشد.

منبع:PV magazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.