تاریخ امروز۱۴۰۲-۱۲-۲۹

انرژی های تجدیدپذیر و اشتغال زایی در سراسر جهان

توسعه انرژی تجدیدپذیر فرصت‏های شغلی را در بخش‏های مختلف زنجیره تأمین فناوری‌های مرتبط را ایجاد می‏کند. براساس ششمین نسخه از سری مقاله‏های انرژی‏های تجدیدپذیر و مشاغل، انرژی‏های تجدیدپذیر تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۱ میلیون نفر را وارد بازار کار کرده است.

بیشترکشورها در حوزه تولید، تجارت و نصب سیستم‏های انرژی تجدیدپذیر فعال بوده ‏اند. در حالی که بازارهای پیشرو مانند چین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا میزبان بیشترین تمرکز مشاغل در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، سایر کشورهای آسیایی به عنوان صادر/ واردکننده پنل‏های خورشیدی فتوولتاییک (PV) خورشیدی ظاهر شده‏ اند.

سیستم های فتوولتاییک در سال ۲۰۱۸ یک سوم از گردش جذب نیروی کار حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده است که می توان از آن به عنوان کارآفرین برتر در بین سایر فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۸ یاد کرد. قاره آسیا میزبان بیش از ۳ میلیون شغل در حوزه فتوولتاییک بوده است. کشورهای آمریکای لاتین نیز در مرحله افزایش تقاضای منطقه‏ای PV ، شاهد رشد بودند.

در حالی که چین در سال ۲۰۱۸ در حوزه سرمایه گذاری نیروگاه ‏های بادی از کشورهای اروپایی پیشی گرفت، بازارهای ایالات متحده و آفریقای شمالی نیز شروع به تبدیل از مشاغل حوزه نفت و گاز به مشاغل انرژی باد ساحلی کرده‏اند. تجدیدپذیرهای منفصل از شبکه – همراه با گسترش دسترسی به برق – در ایجاد شغل در سراسر آفریقا و آسیا نقش داشته‏اند.

فرصت های شغلی یک نکته اساسی در برنامه ریزی برای رشد اقتصادی کم کربن است. بسیاری از دولت ‏ها توسعه انرژی‏ های تجدیدپذیر را، در وهله اول برای کاهش تولید گازهای گلخانه ‏ای و تحقق اهداف بین ‏المللی تغییرات اقلیمی، و همچنین در جهت دستیابی به منافع اقتصادی و اجتماعی گسترده ‏تر اولویت بخشیده ‏اند.

آمار اشتغال زایی انرژی های تجدیدپذیر از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ – منبع: IRENA

خلاصه آمار اشتغال زایی انرژی های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۱۸
  • حوزه انرژی های تجدیدپذیر  ۱۱ میلیون نفر را در سال ۲۰۱۸ مشغول به کار کرده است. این آمار براساس اطلاعات موجود برای سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۰.۳ میلیون نفر بوده است.
  • ایجاد اشتغال در تعداد معدودی از کشورها متمرکز است که در این میان چین، برزیل، ایالات متحده، هند و اعضای اتحادیه اروپا در صدر هستند. ۳۹ درصد از تمام مشاغل حوزه انرژی های تجدیدپذیر مربوط به چین بوده است.
  • سهم کشورهای آسیایی برابر با ۶۰ درصد از کل جهانی باقی مانده است.
  • چندین عامل – از جمله موضع گیری ملی و سیاست‏گذاری، خط مشی صنعتی، تغییر در ردپای جغرافیایی زنجیره های تأمین، الگوی تجارت و روند توسعه صنعت، شکل و نحوه ایجاد شغل را تحت تاثیر قرار می ‏دهد.
  • صنعت انرژی خورشیدی (فتوولتاییک) با اختصاص یک سوم از کل نیروی کار حوزه انرژی های تجدیدپذیر به خود، رتبه اول را حفظ کرده است. ۳.۶ میلیون شغل مربوط به حوزه صنعت فتوولتاییک بوده است. در سال ۲۰۱۸، صنعت فتوولتاییک در هند، آسیای جنوب شرقی و برزیل گسترش یافت، در حالی که چین، ایالات متحده، ژاپن و اتحادیه اروپا مشاغل خود را در این حوزه از دست دادند.
  • فروش در حال افزایش سیستم های خورشیدی منفصل از شبکه این تفسیر را ارائه می دهد که تعداد شغل در زمینه افزایش دسترسی به انرژی و توسعه فعالیت‏ های اقتصادی در نقاط دوره افتاده در حال گسترش است.
  • با افزایش سطح بازده، مشاغل حوزه سوخت زیستی با ۶٪ افزایش به ۲.۱ میلیون نفر رسید. برزیل، کلمبیا و آسیای جنوب شرقی زنجیره‏های تأمین دارای نیروی کار انسانی دارند، در حالی‏ که عملیات در ایالات متحده و اتحادیه اروپا مکانیزه‏تر است.
  • حوزه انرژی باد از ۱.۲ میلیون شغل پشتیبانی می‏کند. اکثر این مشاغل مربوط به نیروگاه‌های بادی در خشکی است در حالی‏ که نیروگاه‏‏های بادی در دریا نیز در حال توسعه است.
  • نیروی برقابی بزرگترین ظرفیت نصب شده در تمام منابع تجدیدپذیر را دارد اما اکنون دارای سرعت گسترش بسیار کندی است. در این بخش ۲.۱ میلیون نفر به طور مستقیم اشتغال دارند که سه چهارم آنها در عملیات و نگهداری هستند.
  • و درنهایت آمار نشان دهنده این است که ۳۲درصد از فرصت‏های شغلی حوزه انرژی‏های تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۸ توسط بانوان مدیریت و اجرا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.