بحران زیست‌محیطی در بخش انرژی اتحادیه اروپا

تارا کانوللی، مدیر سیاست‌های آب و هوا و انرژی اتحادیه اروپا: “هدف از خنثی کردن کربن هنگام سرمایه‌گذاری در گاز، این است که بگویید شما  قصد دارید سیگار را با تعویض مارک‌های سیگار ترک کنید.”

یک بررسی اجمالی تازه منتشرشده از بخش برق اروپا نشان می‌دهد که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در قاره متوقف مانده است. علیرغم برخی اختلافات منطقه‌ای، سیاست اتحادیه اروپا به طور کلی از گاز بیش از منابع تجدیدپذیر برای جایگزینی زغال‌سنگ حمایت می‌کند. و اظهارات اخیر کادری سیمسون، کمیسر انرژی تازه سوگند خورده اتحادیه اروپا، امید چندانی به تغییر نمی‌دهد. براساس آخرین خلاصه سه ماهه سوم بازار برق اتحادیه اروپا تغییر قابل‌توجهی از تولید زغال‌سنگ، اما عمدتا به نفع گاز انجام داده است. نیروگاه‌های زغال‌سنگ در سه ماه منتهی به سپتامبر ۹۵.۸ تراوات ساعت برق تولید کرده‌اند. در مقابل، نیروگاه‌های گازسوز ۱۳۴.۶ تراوات ساعت در منبع انرژی اروپا در مدت زمان مشابه یا حدود ۴۱٪ بیشتر از زغال‌سنگ کمک کرده‌اند. این یک تغییر بسیار مهم در بازار است، زیرا زغال‌سنگ ۳۱ درصد بیشتر از گاز در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ و ۳۷ درصد بیشتر در طول مدت مشابه سال ۲۰۱۷ برق تولید کرده است. شرکت این‌اپ‌سیس گفت: این تغییر تا حد زیادی به دلیل پویایی بازار جدید در اسپانیا و آلمان است. وی خاطرنشان کرد: زغال‌سنگ تقریباً به طور کامل بوسیله گاز از بازار اسپانیا بیرون‌رانده شده است، درحالی‌که آلمان که به طور سنتی یک مصرف‌کننده بزرگ زغال‌سنگ است به تدریج خود را به مصرف‌کننده نوع سوخت دیگری تبدیل کرده است. کاهش تولید زغال‌سنگ عمدتاً با گسترش ظرفیت کارخانه‌های گازی تسهیل شده است، زیرا تولید تجدیدپذیر در ۳۵ درصد از تولید برق در سه ماهه سوم متوقف شده است. “به طور کلی در اروپا تغییر قابل‌توجهی از نسل زغال‌سنگ به تولید گازسوز مشاهده شده است، اگرچه این تصویر بسته به کشورهای مختلف متفاوت است، جایی که میزان تغییر بستگی به توانایی تغییر از منبع انرژی به دیگری دارد.” به گفته ژان پل هارمن، مدیر شرکت این‌اپ‌سیس: به عنوان مثال جمهوری چک در تغییر خود به منابع دیگر کمتر زیرک بوده است. اما این واقعیت که گاز سهم قابل‌توجهی از ظرفیت خالی را به خود اختصاص می‌دهد، نشان می‌دهد که بازار انرژی تجدیدپذیر و چشم‌انداز سیاست‌های اروپا برای تحرک تازه به این صنعت فرا رسیده است شرکت این‌اپ‌سیس در گزارش خود گفته است: “به طور کلی، نیرگاه هسته‌ای که منبع قدرت غالب در اروپا در سه ماه منتهی به سپتامبر ۲۰۱۹ بوده است و ۲۸.۷٪ از کل تولید را به خود اختصاص داده است.” کارخانه‌های گازسوز ۲۰.۵٪، زغال‌سنگ / ۱۴.۶٪، ۱۴.۳٪ آبی، باد ۱۱.۱٪، خورشیدی ۶.۰٪ و زیست توده ۳.۴٪ را فراهم کردند. پسماند (۰.۶٪) و زغال‌سنگ نارس (۰.۲٪) را تشکیل می‌دهد. “درحالی‌که گیاهان دارای گاز طبیعی، دی اکسید کربن کمتری در هر کیلووات ساعت نسبت به گیاهان زغال‌سنگ تولید می‌کنند، یک گزارش اخیر اخطار داد که گیاهان گازسوز، حجم بیشتری از متان را منتشر می‌کنند این گاز گلخانه‌ای بسیار قدرتمندتر است. هفته گذشته، تیم جدیدی از نمایندگان کمیسیون تحت نظارت رئیس‌جمهور منتخب کمیسیون اروپا، اورسولا فون دره لیین، در جلسات پارلمان در بروکسل حضور داشتند. سیاستمدار استونی، کادری سیمسون، کمیسر جدید انرژی اتحادیه اروپا، گفت که سرمایه‌گذاری‌های اضافی در خطوط لوله و پایانه‌های LNG یکی از کلیدهای انتقال انرژی پاک خواهد بود. وی افزود: گاز ارزان‌ترین جایگزین برای جایگزینی نیروگاه‌های زغال‌سنگ است. سیمسون، که از یک هدف خنثی‌سازی کربن در سال ۲۰۵۰ پشتیبانی می‌کند، همچنین قول داد در ۱۰۰ روز اول رهبری این کمیسیون، معامله جدید سبز اروپا را ارائه دهد.

تارا کانوللی، مدیر سیاست‌های آب و هوا و انرژی اتحادیه اروپا در گرینپیز گفت: “هدف از خنثی کردن کربن هنگام سرمایه‌گذاری در گاز، این است که بگویید شما قصد دارید سیگار را با تعویض مارک‌های سیگار ترک کنید.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.