تاریخ امروز۱۴۰۳-۰۱-۰۹

خودداری دولت ویتنام از صدور مجوز برای پروژه‌های بزرگ نیروگاه خورشیدی

در یک سند سیاستی که اخیراً منتشر شده است، وزیر صنعت و تجارت ویتنام از دولت‌های منطقه‌ای در سراسر کشور و شرکت برق دولتی ویتنام (EVN) خواسته است تا بیشتر مجوزهای مربوط به پارک‌های خورشیدی جدید را به حالت تعلیق درآورند.

طبق گفته وزارت صنعت و تجارت کشور ویتنام، حدود ۸.۹۳ گیگاوات نیروگاه خورشیدی فتوولتاییم مقیاس بزرگ برای توسعه در ویتنام تأیید شده است. بازیگران بین‌المللی EPC به سمت بازار رو به رشد ویتنام کشیده شده اند. در پی این اتفاق وزارت صنعت و تجارت ویتنام بخشنامه‌ای را صادر کرده است که در آن از دولت‌های منطقه‌ای در سراسر کشور و شرکت برق دولتی ویتنام (EVN) خواسته است مصوبات جدید را برای پروژه‌های بزرگ نیروگاه های خورشیدی فتوولتاییک که در قالب طرح خرید تضمینی (FIT)هستند به حالت تعلیق درآورند.

طبق اعلام انجمن انرژی پاک ویتنام (VCEA)، دولت پیش از این ۱۳۵ پروژه با ظرفیت ترکیبی ۹۳/۸ گیگاوات تحت این طرح را تصویب کرده است. حدود ۵/۴ GW از این پروژه‌ها در پایان ماه ژوئن گذشته، هنگامی که مرحله اول طرح کشور منقضی شد، فعال بودند. این وزارتخانه گفته است که تنها پروژه‌هایی با قراردادهای FIT منعقدشده که اتمام آن‌ها تا پایان امسال برنامه‌ریزی‌شده‌ است و قادر به تأمین یارانه خواهند بود، درحالی‌که تمام پروژه‌های باقیمانده مجبورند مجدداً در مزایده‌های آینده رقابت کنند.

دولت ویتنام اعلام کرده است: “اکنون وزارت صنعت و تجارت برای تکمیل پیش‌نویس سازوکار جدید حراج، با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها همکاری می‌کند.” مقامات ویتنامی اعلام کردند که قصد دارند از یارانه استقرار فتوولتاییک از طریق FIT به نفع حراج‌های خورشیدی در اوایل ماه دسامبر استفاده کنند و این نشان از تغییر واضح وعده‌های قبلی برای راه‌اندازی مجدد طرح FIT است.

برای ادامه کار با افزایش تقاضای برق، ویتنام باید سالانه حدود ۳.۵-۴ گیگا وات توان تولید جدید اضافه کند، که با نرخ سالانه حدود ۱۰٪، تقاضا در حال رشد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.