برنده جایزه بکرل ۲۰۲۰ مشخص شد

نویسنده: محسن فرزان، کارشناس ارشد انرژی‌های تجدیدپذیر       clock زمان مطالعه: ۲ دقیقه


پروفسور هنری جی اسنیث (Prof. Henry J. Snaith)، استاد فیزیک و و مدیر گروه “افزاره‌های فتوولتاییک و الکترونیک نوری” در دانشگاه آکسفورد، برنده جایزه بکرل ۲۰۲۰ شد. این جایزه از سال ۱۹۸۹ به‌مناسبت گرامی‌‌داشت ۱۵۰‌امین سالگرد آزمایش بزرگ ادموند بکرل که منجر به کشف اثر فتوولتاییک شد، هرساله برای عملکردهای علمی، فنی و یا مدیریتی شایسته و برجسته در زمینه فتوولتاییک، اعطا می‌شود.

برنده جایزه بکرل

شکل۱: پروفسور هنری جی اسنیث، برنده جایزه بکرل ۲۰۲۰

پروفسر اسنیث به‌دلیل فعالیت‌های پیشگامانه در زمینه سلول‌های خورشیدی پروسکایت متال هالید آلی- غیرآلی که از طریق ترکیب مواد سنتزی، توسعه افزاره‌ها و مطالعه‌های نظری، انجام داده است، از طرف کمیته داوری جایز بکرل برنده این جایزه در سال ۲۰۲۰ شد. وی به مناسبت مراسم جایزه بکرل، سخرانی کلیدی خود را تحت عنوان “پروسکایت‌های متال هالید”، انجام داد.

به‌گفته هیات داوری جایزه بکرل، کشف‌های جدید و سریع در زمینه سلول‌های خورشیدی لایه‌ نازک تک لایه و سلول‌های خورشیدی چندلایه با راندمان بسیار بالا، که با استفاده از پروسکایت‌ها ساخته‌شده‌اند، انگیزه بزرگی در جامعه فتوولتاییک به وجود آورده است.

پروفسر اسنیث هم‌بنیانگذار و مدیر دفتر تحقیقاتOxford PV  است که یک استارت آپ موفق در زمینه تجاری‌سازی فن‌آوری سلول‌های خورشیدی پروسکایت، بوده است. این موضوع نه تنها نشان‌دهنده تعهد وی برای دست‌یابی به نتایج علمی سطح‌بالا است، بلکه حاکی از کمک قابل‌توجه در راستای پیشرفت فتوولتاییک به‌عنوان یک فن‌آوری انرژی جهانی نیز می‌باشد.

منبع: Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE

نظر شما درباره این مطلب مهم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.