روزهای سخت تولیدکنندگان ماژول‌های فتوولتاییک لایه نازک

کالیکسو (Calyxo)، تولیدکننده آلمانی ماژول خورشیدی تلورید کادمیم، با وجود تامین مالی جدید صورت گرفته توسط سرمایه‌گذاران برای بار دوم اعلام ورشکستگی کرد. در همین حال، کریستال سول (Crystalsol) سازنده اتریشی پانل‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر نیز به دلیل ضرر و زیان تقریباً ۷ میلیون یورویی، مراحل اعلام ورشکستگی را طی می‌کند.

شرکت کالیکسو تولیدکننده پانل‌های خورشیدی در ماه دسامبر برای دومین بار در کمتر از دو سال در دادگاه استان در آخن آلمان اعلام ورشکستگی کرد. دادگاه کریستوفر نایرینگ را به عنوان مدیر موقت ورشکستگی منصوب کرده است. مذاکرات در مورد ورود احتمالی شرکای استراتژیک جدید هنوز ادامه دارد، اما به دلیل عدم حصول نتیجه در جذب سرمایه‌گذار مدیریت مجبور شده است که دادرسی جدیدی را برای اعلام ورشکستگی آغاز کند.

کریستوف نایرینگ نماینده حقوقی دادگاه روز جمعه اعلام کرد که هنوز هم می‌توان شرکت کالیکسو را حفظ کرد و سفارشات موجود را پردازش کرد. وی افزود مذاکرات با سرمایه‌گذاران بالقوه با مشارکت مدیر موقت و مشاوران بین‌المللی ادامه و گسترش خواهد یافت.

در آوریل سال ۲۰۱۸، کالیکسو به دنبال مشکلات به وجود آمده در پرداخت مطالبات، برای اولین بار اعلام ورشکستگی کرد. به دنبال لغو یک سفارش عمده که در ژوئیه سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، شرکت کالسکیو امکان ادامه فعالیت را از دست داد و با قبول مسئولیت عملیات تجاری شرکت و ۱۳۰ کارمند  آن، ورشکستگی کامل خود را به دادگاه اعلام کرد.در گزارش ورشکستگی فعلی ۱۱۰ کارمند برای این شرکت کار می‌کنند که در راستای مشکلات پیش‌آمده برای شرکت باید کار خود را ترک کنند.

از زمان ورشکستگی قبلی و تصاحب شرکت توسط سرمایه‌گذاران جدید، کالیکسو توانسته است بازده ماژول‌های لایه نازک تادورید کادمیم خود را بیشتر کند. در ماه ژوئن، این تولیدکننده پانل‌های فتوولتاییک از بازده تولید ۱۶.۵٪ خبر داد و گفت که به دنبال سرمایه‌گذاران برای گسترش بازده تولید خود است.

اعلام ورشکستگی کمپانی اتریشی تولیدکننده ماژول های لایه نازک

موسسه حقوقی OVC اتریش نیز فاش کرده است که کمپانی کریستاسول (Crystalsol GmbH) که یک تولیدکننده ماژول‌های خورشیدی قابل‌انعطاف در اتریش است نیز درخواست پرداخت بدهی کرده است. دفتر مرکزی این شرکت در وین قرار دارد و یک شرکت تابعه در تالین کشور استونی دارد.

کریستاسول در ساخت ماژول‌های فتوولتاییک انعطاف‌پذیر لایه نازک تخصص دارد. براساس تخمین‌ها، بدهی این شرکت در حدود ۶.۷ میلیون یورو است که ۴۰ طلبکار عمده در پی وصول این مبلغ هستند.

استفان مازال کارشناس دلایل ورشکستگی در ÖVC اظهار داشته است که دلیل ورشکستگی کمپانی کریستاسول به دوره‌های طولانی توسعه و هزینه‌های بالای شروع اشاره کرد. مازال گفت: “با کمک سرمایه‌گذاران، یک برنامه بازسازی برای طلبکاران و ورود به بازار جدید تأمین می‌شود.” طلبکاران باید مطالبات خود را تا تاریخ ۱۲ فوریه ارائه دهند، زیرا طرح تجدید ساختار برای رأی‌گیری در تاریخ ۱ آوریل برنامه‌ریزی‌شده است.

هفته گذشته، یک دادگاه آلمان همچنین دادخواست‌های ورشکستگی را برای Solibro Hi-Tech GmbH، واحدی از گروه هانرژی چین آغاز کرد.

منبع: pv-magazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.