به حداکثر رساندن پتانسیل آبیاری فتوولتاییک در ساحل دریای پلاستیک اسپانیا

محققان اسپانیایی یک مدل تحلیلی را برای بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌های پمپاژ آب فتوولتاییک تهیه‌کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند آبیاری همزمان نقاط مختلف یک مزرعه می‌تواند بر به حداقل رساندن هزینه‌ها و به حداکثر رساندن مصرف انرژی کمک کند. این مدل در مزرعه زیتونی که به چهار منطقه در استان آلمریا اسپانیا تقسیم شده است، مورد آزمایش قرار گرفت.

دانشمندان دانشگاه‌های کوردوبا و آلمریا در اسپانیا یک مدل تحلیلی را برای بهینه‌سازی استفاده از سیستم‌های آبیاری با انرژی خورشیدی ایجاد کرده‌اند. رویکرد پیشنهادی که در مقاله مدیریت بهینه یک سیستم آبیاری فتوولتاییک مستقیم پمپاژ مستقل توسط وب‌سایت ScienceDirect منتشر شده است – به این ایده اشاره دارد که پمپ خورشیدی به تنهایی می‌تواند برای آبیاری همزمان بخش‌های مختلف یک مزرعه استفاده شود. این مدل که هدف آن کاهش تقاضای برق در زمان اوج مصرف با افزایش زمان آبیاری است، نشان می‌دهد استفاده از یک پمپ خورشیدی در مناطق مختلف آبیاری می‌تواند ضمن کاهش مدیریت هزینه عملکرد انرژی مولد خورشیدی به کاهش هزینه‌ها به اندازه یک سیستم فتوولتاییک کمک کند.

آب بیشتر، انرژی کمتری مصرف می‌کند؛ گفته می‌شود که مدل تحلیلی که توسط محققان ساخته شده است، می‌تواند جریان و قدرت دقیق مورد نیاز یک پمپ واحد را محاسبه کند تا بسته به میزان توان تولیدشده توسط پنل فتوولتاییک آب مناطق مختلف را به طور همزمان تأمین کند.

به گفته محققان، یک سیستم آبیاری فتوولتاییک که به طور همزمان برای آب دادن به مناطق مختلف استفاده می‌شود، می‌تواند حداقل ۳٪ نسبت به اختصاص دستگاه به هر قسمت از مزرعه به صرفه‌تر داشته باشد. در آزمایش انجام‌شده، استفاده همزمان از سیستم به ۲.۷۵ کیلووات برق نیاز داشت درحالی‌که منطقه به منطقه ۳.۳ کیلووات نیاز دارد.

یافته‌های این تحقیق براساس یک مطالعه موردی از یک مزرعه زیتون که در چهار منطقه در تابرن، واقع در استان المریا است که به کشاورزی بسیار فشرده مشهور است. این منطقه که به دریای پلاستیک معروف است، تحت سلطه خوشه‌های عظیمی از تونل‌های پلی سفید یا شفاف است. بیشتر گوجه‌فرنگی، خیار، پیاز، فلفل و بادمجان‌های تولیدشده در منطقه به سایر بازارهای اروپا صادر می‌شود و چنین برداشت‌های شدید محصولات کشاورزی فشارهای شدید را بر منابع آب وارد می‌کند.

منبع:PV magazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.