ساخت سلول فتوولتاییک که با روشنایی خانه برق تولید می‌کند!

محققان دانشگاه لینشوپینگ سوئد ( Linköping University ) و آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) اعلام کرده‌اند که یک سلول خورشیدی ارگانیکی را ساخته‌اند که قادر است نور داخلی (خانه، دفتر کار، فروشگاه و …) را به الکتریسیته تبدیل کند.

یک تیم تحقیقاتی سوئدی – چینی نمونه سلول فتوولتاییک ارگانیکی ( Organic Photovoltaic Cell) را ساخته‌اند که می‌تواند به‌طور گسترده‌ای در زندگی روزمره مورد استفاده قرار گیرد. این سلول می‌تواند به‌منظور تامین انرژی مورد نیاز سنسورهای شناسایی و اندازه‌گیری رطوبت، غلظت ذرات، دما و دیگر پارامترهای فضاهای داخلی، به‌ کار گرفته شود.  این سلول می‌تواند کاربردهای گوناگونی در حوزه اینترنت اشیا (IoT)  در وسایل خانه داشته باشد.

این سلول فتوولتاییک کوچک برپایه یک لایه فعال بدست آمده از ترکیب جدیدی از مواد donor و Wide-gap non-fullerene ( موادی که جهت ساخت سلول‌های فتوولتاییک ارگانیک استفاده می‌شوند) ساخته شده است. پژوهشگران بیان داشته‌اند که این ترکیب منجر به جذب همان طول موج‌هایی می‌شود که سیستم روشنایی در فضای خانه، کتابخانه و یا فروشگاه‌ها انتشار می‌دهد.

سلول فتوولتاییک ارگانیکی که به منظور تبدیل نور  فضاهای داخلی به الکتریسیته بهینه شده است

سلول فتوولتاییک ارگانیکی که به منظور تبدیل نور فضاهای داخلی به الکتریسیته بهینه شده است

راندمان سلول فتوولتاییک

دو نمونه از این سلول فتوولتاییک ارگانیک با مساحت سطح ۱ سانتی‌متر مربع و ۴ سانتی‌متر مربغ ساخته شده است. باتوجه به مطالعه انجام شده، زمانی‌که سلول کوچکتر به‌وسیله تحت نور با شدت ۱۰۰۰ لوکس (Lux) قرار می‌گیرد، قادر است ۱/۲۶% آن را به الکتریسیته تبدیل کند. محققان مشاهده کردند این سلول می‌تواند ولتاژ ماکزیمم بیش از ۱ ولت برای ۱۰۰۰ ساعت در نور با شدت ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ لوکس را ایجاد کند. سلول فتوولتاییک بزرگتر راندمان ۲۳% را ثبت کرد.

یکی از پژوهشگران این پروژه اذعان داشته است که راندمان سلول‌های فتوولتاییک ارگانیک جهت استفاده در کاربردهای نور داخلی در سال‌های پیش‌رو افزایش می‌یابد؛ چراکه هنوز بهینه‌سازی‌های زیادی باید برروی مواد مورد استفاده صورت گیرد.

مطالعه برروی سلول‌های فتوولتاییک ارگانیک در سال‌های اخیر با سرعت بیشتری در حال انجام است که نتایج آن تاکنون در مقالات متعدد منتشر شده است.  نتایج این پژوهش نیز در ژورنال معتبر  Nature Energy منتشر شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک مقابل به صفحه این مقاله مراجعه نمایند. (مقاله)

منبع: pv-magazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.