ماژول‌های فتوولتاییک (PV) زمینی – احراز شرایط طراحی و تایید نوع- قسمت ۱-۳: الزامات ویژه انجام آزمون ماژول‌های فتوولتاییک (PV) لایه نازک بر پایه سیلیکون آمورف

نویسنده: محسن فرزان، کارشناس ارشد انرژی‌های تجدیدپذیر       clock زمان مطالعه: ۱ دقیقه


این استاندارد یک قسمت از مجموعه استانداردهای ملی ایران شماره ۱۱۸۸۱ است. قسمت ۱ این مجموعه استاندارد ملی، الزامات (هم عمومی و هم خاص باتوجه‌به فناوری افزاره) را توصیف می‌کند. قسمت‌های ۱-۱ و ۱-۲، ۱-۳ و ۱-۴ تغییرات فناوری و قسمت ۲ مجموعه روش‌های آزمون مورد نیاز برای احراز شرایط طراحی و تایید نوع را تعریف می‌کند. روش‌های آزمون توصیف شده در قسمت ۲، برای تمام فناوری‌های افزاره مجاز است.

هدف از تدوین استاندارد ۳-۱-۱۱۸۸۱، تعیین الزامات مورد نیاز برای احراز شرایط طراحی و تایید نوع ماژول‌های فتوولتاییک زمینی است که برای عملکرد طولانی مدت در آب و هوای معمولی فضای باز، همان‌گونه که در استاندادر IEC 60721-2-1 تعریف شده است، مناسب می‌باشد. این استاندارد در تمام ماژول‌های لایه نازک بر پایه سیلیکون آمورف (a-Si/ μc-Si ; a-Si)، کاربرد دارد. همچنین، این استاندارد به الزامات ویژه در انجام آزمون این فناوری اشاره می‌کند که مکمل الزامات آزمون در استاندارد ملی ایران شماره ۱-۱۱۸۸۱ و استاندارد ملی ایران شماره ۲-۱۱۸۸۱، است.

این استاندارد برای ماژول‌های استفاده شده با نور خورشیدی متمرکز شده کاربرد ندارد. اگرچه ممکن است برای ماژول‌های متمرکزکننده کم (۱ تا ۳ خورشید) سودمند باشد. برای ماژول‌های با تمرکز کم، تمام آزمون‌ها با استفاده از سطوح جریان، ولتاژ و توان مورد انتظار در میزان تمرکز طراحی شده، انجام می‌شوند.

هدف از این توالی آزمون، تعیین مشخصه‌های الکتریکی و حرارتی ماژول فتوولتاییک است و نشان دادن اینکه تا حد ممکن در محدوده‌های منطقی هزینه و زمان، ماژول فتوولتاییک قادر به تحمل طولانی مدت قرار گرفتن در آب و هوای توصیف شده در دامنه کاربرد، است. طول عمر واقعی مورد انتظار ماژول‌های فتوولتاییک احراز شرایط شده، به طراحی، محیط آن‌ها و شرایطی که در آن مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت بستگی دارد.

موضوع استاندارد:ماژول‌های فتوولتاییک (PV) زمینی – احراز شرایط طراحی و تایید نوع- قسمت ۱-۳: الزامات ویژه انجام آزمون ماژول‌های فتوولتاییک (PV) لایه نازک بر پایه سیلیکون آمورف
شماره استاندارد:۱۱۸۸۱-۱-۳
سال تصویب:۱۳۹۶
رشته:کمیته ملی انرژی
دانلود مستقیم:دانلود کتاب انرژی خورشیدی رایگان

نظر شما درباره این مطلب مهم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.