وزیر نیرو: توسعه تمامی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

نویسنده: محسن فرزان، کارشناس ارشد انرژی‌های تجدیدپذیر       clock زمان مطالعه: ۳ دقیقه


وزیر نیرو در پیام ویدئویی به یازدهمین مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) با اشاره به اقدامات برنامه‌ریزی‌شده وزارت نیرو در راستای ایجاد تحول در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار داشت: امیدواریم مشارکت همه کشورها و نهادهای تصمیم‌ساز بین‌المللی، سبب هم‌افزایی در راستای استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر گردد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت‌ نیرو (پاون)، “رضا اردکانیان” روز دوشنبه ۲۹ دی ماه ۱۳۹۹، در پیام ویدئویی به یازدهمین مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، با بیان اینکه امیدوارم که نتایج گفتگوها و تعاملات صورت‌گرفته در پایان این مجمع بتواند افق جدیدی را در مسائل انرژی دنیا ایجاد کند، اظهار کرد: امروزه اهمیت انرژی در عرصه بین‌المللی و توسعه کشورها دوچندان شده است. از مهم‌ترین رفتارهای دهه‌های پیش رو، توسعه‌ استفاده از برق به‌عنوان جایگزین برای سایر حامل‌های انرژی است، به‌گونه‌ای که ظرفیت تولید و مصرف برق به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.

بهره‌برداری از منابع تجدیدپذیر انرژی از برنامه‌های کلان کشور ایران

وی یکی از رخدادهای مهم حوزه انرژی را، تامین وجه غالب برق از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک دانست و افزود: جهان در حال تحول در بخش انرژی از یک سیستم مبتنی‌بر انرژی‌های فسیلی به سیستمی متشکل از انرژی‌های تجدیدپذیر است.

وزیر نیرو از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان عامل تأثیرگذار بر اقتصاد جهانی یاد کرد و گفت: تقریباً هر کشوری متناسب با محدوده جغرافیایی خود قادر به مهار انرژی‌های تجدیدپذیر در آن حوزه جغرافیایی است.

دکتر اردکانیان، استفاده بهینه از منابع انرژی فسیلی و ارتقای میزان بهره‌برداری از منابع متنوع انرژی‌های تجدیدپذیر را از برنامه‌های کلان کشور برای تأمین بخشی از نیاز روزافزون سبد انرژی کشور، عنوان کرد و افزود: با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران، با هدف تحقق سیاست‌ها و اسناد بالادستی در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، اقدامات متنوعی را برنامه‌ریزی نموده است.

حمایت وزارت نیرو از توسعه و بومی‌سازی فناوری و گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

وی با برشمردن برخی از اقدامات انجام شده توسط وزارت نیرو در راستای بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، بیان کرد: حمایت از بخش خصوصی به‌منظور توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق عقد قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر به مدت بیست سال، حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات با هدف انتقال و بومی‌سازی فن‌آوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، حمایت از مراکز تحقیقاتی برای توسعه برنامه‌های فناورانه رقابت‌پذیر، فراهم‌کردن زمینه دسترسی به برق پایدار درروستاها و مناطق دورافتاده و همچنین تدوین و اجرای آیین‌نامه‌های مربوط به تسهیل صادرات برق تجدیدپذیر از ایران به سایر کشورها، از جمله این اقدامات بوده است.

توسعه تمامی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

این مقام مسئول با اشاره به آخرین وضعیت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تاکنون شاهد بهره‌برداری از حدود ۸۵۰ مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک بوده‌ایم که تمامی نیروگاه‌های مذکور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی با بیش از ۱۶۰ شرکت بخش خصوصی فعال در این حوزه در سراسر ایران توسعه یافته‌اند.

وی از توسعه بیش از ۴۶۵۰ واحد سامانه‌های کوچک مقیاس (پشت‌بامی) خورشیدی تا کنون خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر این، تا اواسط سال آینده، ۲۶۰ مگاوات دیگر نیز به ظرفیت تجدیدپذیر کشور اضافه خواهد گردید.

وزیر نیرو با اشاره به ایجاد کسب و کار و صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران انرژی‌های تجدیدپذیر، گفت: با نیروی متخصص موجود در ایران و پتانسیل‌های مناسب صنعتی کشور تا کنون برای ۳۱,۰۰۰ نفر اشتغال مستقیم، غیرمستقیم و وابسته ایجاد شده است.

دکتر اردکانیان گردهمایی نمایندگان کشورهای مختلف در مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر را فرصتی مغتنم برای بررسی تبادلات سیاستی، اقتصادی، علمی و فنی مرتبط با انرژی و همچنین جهت‌دهی به این تبادلات برای تامین انرژی پایدار و ایجاد امنیت بیشتر دانست و تصریح کرد: بدون شک این آژانس، زمینه‌ی مناسبی را برای همکاری‌های بیشتر میان کشورهای عضو در زمینه‌ی مسائل “آموزشی، انتقال تجربه و انتقال دانش فنی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر” فراهم می‌آورد.

وی در پایان ضمن تقدیر مجدد از برگزارکنندگان مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار داشت: امیدواریم مشارکت همه کشورها و نهادهای تصمیم‌ساز بین‌المللی، سبب هم‌افزایی در راستای استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر گردد.

این گزارش می‌افزاید: آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر با هدف پشتیبانی از کشورهای در حال گذار به یک آینده انرژی پایدار بطور رسمی از سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را آغاز نموده است و در حال حاضر ۱۸۴ کشور، عضو این آژانس می‌باشند. جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۱ با پیشنهاد وزارت نیرو و تأیید هیئت وزیران و متعاقب آن تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت کامل این آژانس درآمده است و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، به نمایندگی از وزارت نیرو در کمیسیون‌های مقدماتی، کمیته‌های اجرایی و نشست‌های کارشناسی این آژانس، حضور فعال داشته است.

منبع: ساتبا

نظر شما درباره این مطلب مهم است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.