تاریخ امروز۱۴۰۳-۰۱-۰۹

پابرجا بودن روند نزولی قیمت پنل خورشیدی فتوولتاییک/پیش‌بینی بازار ۲۰۲۰

قیمت‌های ماژول مونوکریستال از ماه ژوئیه به طور مداوم در پایین‌ترین سطح خود در بازار چین قرار گرفته است. از زمان انتشار نتایج مناقصه، قیمت پنل خورشیدی مونوکریستال پرک (Mono PERC) به پایین‌ترین میزان خود رسیده و به (۰.۲۲-۰.۲۸ $ / W) رسیده است.

پس از تعطیلات روز ملی چین، با وجود افزایش اندک روند تقاضا، میزان سرعت نصب به علت مسائل و مشکلات مربوط به زمین و سرمایه‌گذاری و هم چنین فرارسیدن زمستان طبق پیش‌بینی‌ها اتفاق نیفتاد. این عوامل همچنین زمان تحقق ظرفیت بیش از ۶ گیگاوات را به نیمه اول سال آینده موکول می‌کنند. بدین ترتیب تخمین‌ها و پیش‌بینی‌ها در رابطه با ظرفیت نصب در سه ماهه چهارم ۱۱.۳ گیگاوات در چین و ۳۰ گیگا وات در سطح جهان نشان می‌دهد و پیش‌بینی تقاضای جهانی امسال را به زیر ۱۲۰ GW می‌رساند.

کاهش تقاضای غیرمنتظره در چین بر وضعیت اخیر زنجیره تأثیر گذاشته است. به نظر می‌رسد که در سه ماهه چهارم سال ممکن است از تقاضا کاسته شود، تنها با ۲۹.۸ گیگا وات تقاضای جهانی، که مشابه با سطح تقاضا در سه ماهه دوم است و در صورت ادامه یافتن کاهش تقاضا، ممکن است سطح بازار حتی به پایین تر از سطح سه ماهه دوم برسد. با توجه به عدم اطمینان، تولیدکنندگان ماژول برای تضمین سفارش‌ها و حفظ نرخ بهره، قیمت‌های کمتر را به بازار پیشنهاد می‌دهند.

قیمت‌های ماژول مونوکریستال از ماه ژوئیه به طور مداوم در پایین‌ترین سطح خود در بازار چین قرار گرفته است. از زمان انتشار نتایج مناقصه، قیمت ماژول‌های مونوکریستال پرک (Mono PERC) به پایین‌ترین میزان خود رسیده و به (۰.۲۲-۰.۲۸ $ / W) رسیده است. چنین سطح قیمتی باعث نوسانات عمده در بازارهای خارج از کشور چین شده است. قیمت تولیدکنندگان ماژول‌های چینی برای ماژول‌های مونوکریستال PERC  در سه ماهه سوم در سطح ۰.۲۵-۰.۲۶ $/W ثابت بوده، اما اخیراً برای پنل های خورشیدی ۳۹۰-۴۰۰ وات در سال آینده به ۰.۲۳-۰.۲۴ $/W کاهش می‌یابد. از آنجا که رکود بازار ممکن است تا سه ماهه چهارم سال ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود قیمت‌های بازارهای خارج از کشور چین حتی بیشتر کاهش یابد.

برای اطمینان بیشتر از سفارش‌ها، تولیدکنندگان ماژول، قیمت‌ها را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده‌اند، که این مسئله موجب افزایش توان خروجی ماژول‌ها برای همان سطح هزینه می‌شود. این امر اختلاف قیمت بین ماژول‌های با راندمان بالا و توان ۴۰۰-۴۰۵ وات و ماژول‌های تشکیل‌دهنده جریان اصلی بازار ۳۹۰ وات را برای سال آینده از بین برده است. در مواجهه با قیمت‌های رقابتی و توان خروجی، ویفرهای بزرگ‌تر به بهترین میانبر برای بهبود رقابت تبدیل‌شده‌اند. همان طور که پیش‌بینی می‌شد، ویفرهای مونوکریستال کاملاً مربعی ۱۵۸.۷۵ میلی متر (G1) در سال آینده تبدیل به جریان اصلی خواهند شد. در همین حال، برخی از تولیدکنندگان در تلاش هستند تحقیق و توسعه خود را برای ویفرهای مونو ۱۶۶ میلی متر (M6) تکمیل کنند تا توان خروجی را افزایش دهند.

کاهش قیمت ماژول مونو کریستال سیلیکون و بهبود در توان خروجی، شکاف بین محصولات مونو و پلی کریستال را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال با در نظر گرفتن طرح ۷۲ سلولی، توان تولیدی ماژول‌های مونوکریستال سیلیکونی به ۳۹۰-۴۰۰ وات می‌رسد، درحالی‌که ماژول‌های پلی کریستال حتی در قالب ویفرهای بزرگ‌تر و طرح‌های نیمه برش در محدوده ۳۴۰-۳۴۵ وات باقی می مانند. به عبارت دیگر، اختلاف قیمت ممکن است با وجود شکاف ۵۰ وات بین دو محصول، در کمتر از ۰.۰۳ $/W باشد. تقاضا برای محصولات پلی کریستال سیلیکونی در ماه اکتبر با وجود کاهش قیمت سلول‌های پلی کریستال به پایین‌ترین سطح، کاهش یافت. متوسط قیمت بازار در پایان ماه اکتبر به زیر ۰.۱ $/W رسید.

تأثیر کاهش قیمت در بخش تولید سلول خورشیدی، در حال پیشروی به سمت تامین کنندگان ویفر و پلی سیلیکون، و قیمت ماژول‌های پلی کریستال، که مدت طولانی رکود داشته است، بوده و ممکن است دوباره سقوط کند. علیرغم روند نزولی قیمت، تقاضا برای محصولات پلی کریستال به دلیل شکاف گسترده توان خروجی، سال آینده به سختی بهبود می‌یابد. در خصوص محصولات Cast-mono، دستیابی به تولید تجاری امسال، ممکن است پس از سقوط قیمت ویفرهای مونوکریستال سیلیکونی در سال آینده، با چالش‌های قیمت مواجه شود. پیش‌بینی می‌شود سهم بازار جهانی محصولات پلی کریستال سیلیکونی به کمتر از ۲۰ درصد سقوط کند.

چشم‌انداز بازار انرژی خورشیدی در سال ۲۰۲۰

برخلاف کاهش تقاضای چین در سه ماهه آخر، تقاضا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به دلیل تأخیر در پروژه‌ها ممکن است بیشتر از حد انتظار باشد. با احتمال زیاد تقاضای خارج از کشور به کندی افزایش می‌یابد، انتظار می رود تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۰ به ۱۳۱.۵ GW،با افزایش ۱۳ گیگا وات نسبت به سال ۲۰۱۹ برسد.

سال آینده، چین بزرگ‌ترین بازار خورشیدی باقی خواهد ماند، درحالی‌که انتظار می‌رود ایالات‌متحده و هند به طور مداوم رشد کنند. از طرفی در بازار در حال ظهور، برخی از پروژه‌های مقیاس بزرگ در خاورمیانه از سال آینده ساخت‌وساز را آغاز می‌کنند، و برخی از آن‌ها پروژه‌هایی با پنل های دو طرفه خواهند بود. با پیوستن امارات و عربستان سعودی به GW-club در سال آینده، توقع می‌رود بازار خاورمیانه به میزان ۲ گیگا وات رشد کند.

با وجود تقاضای فزاینده، افزایش سطح تولید در زنجیره تأمین فراتر از رشد بازار است. ظرفیت سلول و ویفر مونوکریستال سیلیکونی در سال ۲۰۲۰ مجدداً از ۳۰ گیگاوات فراتر خواهد رفت و از بخش میانی با بیش‌ترین ظرفیت در زنجیره تأمین جابه جا خواهد شد. ظرفیت‌های قدیمی تر و بدون مزیت اقتصادی به تدریج از بین می رود. بازار شاهد ادامه تغییر و انحصار سال آینده خواهد بود.

منبع: PV-magazine

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشر و بازنشر تمامی مطالب در سایت و فضای مجازی تنها با درج آدرس www.iransolarmag.com مجاز است.